Erzsébet napközis tábor 2020. - GORSISK

Tartalomhoz ugrás

Erzsébet napközis tábor 2020.

Pályázatok
MEGVALÓSULT PROGRAMOK AZ E-TÁBOR PLUSZ I. TURNUSÁBAN

(2020.06.29. – 2020.07.03.)

1.      NAP (hétfő):

Délelőtt:   ÖNISMERET, KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS, KOMPETENCIAFEJLESZTÉS

- A reggeli megérkezés, gyülekező, üdvözlés után elfoglaltuk a ’főhadiszállás’-nak nevezett, a hétre számunkra kijelölt tantermet.

- Ismertettük a napi programokat.

- Közösen megreggeliztünk.

- Ezt követte a tábor ’megalakítása’ – egyéni ötletek, hozzászólások alapján megalkottuk a heti házirendet úgy, hogy felírtuk a táblára.

- Létrehoztuk a csapatokat (őrs / raj / team) a három felsős tanuló vezetésével; ennek megfelelően átrendeztük, kényelmessé tettük a termet.

- Következett a csapatnév, induló, csatakiáltás megfogalmazása.

- Közösen megtízóraiztunk.

- Ebédig udvari- és tantermi csapatépítő-, csoportjátékokat játszottunk.

Délután:   SPORT, EGÉSZSÉGTUDATOS ÉLETMÓD

- Ebéd és szieszta, pihenő a kellemesen hűvös tornateremben.

- Zenés torna / játék töltötte ki a délután nagyrészét a tornateremben.

- Levezetésképpen TOTÓ-ztunk, kvízjátékot játszottunk az egészséges, egészségtudatos életmódról.

- Ügyességi játékokkal folytattuk a szép nyári délutánt az udvaron.

- Közösségi csapatépítő, mókás játékokra is jutott idő.

2.      NAP (kedd):

Délelőtt:   KÖRNYEZETTUDATOSSÁG, TERMÉSZETI ÉRTÉKEINK- és KÖRNYEZETSZÉPÍTÉS

- A reggeli megérkezés, gyülekező, üdvözlés után a csapatok bemutathatták egyeni jelvényeiket, elmondhatták csatakiáltásukat, - dalukat, stb.

- Ismertettük a napi programokat.

- Közösen megreggeliztünk.

- Egy kis vidám beszélgetés és a számháború kellékeinek elkészítése után ’felmálháztuk’ magunkat és elindultunk a táci Horgásztóhoz.

- A kellemes séta után letáboroztunk.

- Megbeszéltük a számháború szabályait, kisorsoltuk a csapatjátékot és kezdődött a játék Adrienn nénivel.

- Az éppen nem játszó csapat Edit nénivel növény-, és állatmegfigyelést végzett, virágok, gyógynövények felfedezésébe kezdett.

- Közös tízóraizás után következett a végső ’összecsapás’!

- Levezetésképpen (mivel maradt idő) játszottunk a természet ’lágy ölén’, pihentünk a fák, bokrok alatt.

- Kihirdettük a számháború győztes csapatát.

- A visszaúton útbaejtettük az ebédlőt és megebédeltünk.

Délután:   MŰVÉSZETI NEVELÉS, KÉZMŰVESSÉG

- Szieszta, pihenő, majd frissítő csapat-, egyéni-, és páros játékok a kellemesen hűvös tornateremben.

- Tantermi foglalkozás keretében kézműveskedtünk: minden tanuló a kapott alapanyagokból egy fából készült faliórát készített: rajzoltunk, festettünk, ragasztottunk, színeztünk, ’szereltünk’.

3.      NAP (szerda):      KIRÁNDULÁS

Délelőtt:   KATONAI EMLÉKPARK PÁKOZD

- Reggeli gyülekező után autóbuszra szálltunk és elindultunk Pákozdra; nagy megtiszteltetés ért Bennünket, ui. a kirándulásra elkísért bennünket iskolánk igazgatója, Éva néni is!

- A pákozdi Katonai Emlékparkban először hűsöltünk, megreggeliztünk.

- Szervezett, vezetett program keretében részt vettünk egy alaki kiképzésen, ’harcoltunk’ és ’legyőztük’ az ellenséget; megcsodálhattuk a hegy tetejéről a Velencei-tavat; megismertük az igazi huszárt; közelről felnézhettünk az ’égigérő’ emlékműre; megtanultuk a huszárvágást; végigjártuk a lövészárkot.

- A park hűs fái alatt közösen megebédeltünk és buszra szálltunk – alig vártuk, hogy az agárdi fürdő medencéibe csobbanhassunk!

Délután::  FÜRDŐZÉS AZ AGÁRDI TERMÁLFÜRDŐBEN

- Agárdon ismét nagy meglepetés ért bennünket: a Termálfürdő bejáratánál Gábor bácsi várt ránk!

- Egész délután fürödtük, fejest ugrottunk, úsztunk, csúzdáztunk, csobbantunk, fagyiztunk.

- Este értünk haza fáradtan, de nagyon sok élménnyel gazdagodva!

4.      NAP (csütörtök):

Délelőtt:   MŰVÉSZETI NEVELÉS – KULTUÁLIS ÖRÖKSÉGEINK

- A reggeli megérkezés, gyülekező, üdvözlés után ismertettük a napi programokat.

- Közösen megreggeliztünk, majd ’nyakunkba vettük Tácot’ = azaz elindultunk Gorsiumba.

- Kellemes séta ( ~ 1,5 km) után megérkeztünk és birtokba vettük az ókori romokat: először a hűs fák alatt meghallgattuk Edit néni történelem óráját, amikor is megtudtuk, hol is vagyunk igazán; séta keretében végigjártuk Gorsium útjait, kertjeit, megcsodáltuk örökségét, hagyatékát; a programot egy (rögtönzött) IGAZI gladiátorjátékkal zártuk.

- Hazafelé megebédeltünk és következett a jól megérdemelt szieszta a hűvös tornateremben.

Délután:   ÖNISMERET, KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS, KOMPETENCIAFEJLESZTÉS

- A csapatok felváltva, de mégis közösen plakátot készítettek az iskolai DÖK faliújságra: mindenki a maga módján, tudásával egy hatalmas plakátra letette a kézjegyét a táborról, élményeiről.

- Eközben a pihenő csapatok az udvaron csapat-, csoport-, ügyességi játékokat játszottak.

5.      NAP (péntek):

Délelőtt:   KÖRNYEZETSZÉPÍTÉS

- Csapatszinten és egyénileg is meghallgattunk mindenkit az utolsó nappal kapcsolatban: kívánságok, javaslatok, ötletek.

- Közösen befejeztük a faliórákat, a DÖK plakátot.

- Tízórai után közkívánatra közösen megtekintettük a héten készült fényképeket, videókat – nosztalgiáztunk: jókat nevettünk magunkon és egymáson!

- Ebéd előtt belefért egy kis udvari játék, futkározás, fogócska, aszfaltrajz.

Délután:   ÖNISMERET, KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS, KOMPETENCIAFEJLESZTÉS

- Táborzárásként készítettünk egy imitált tábortüzet: igazi fával, rajzolt lángnyelvekkel (mint régen; hagyományként).

- A takarítónénik segítségével több tál popcornt készítettünk és faltunk be nasi gyanánt, ami után a gyerekek maguk söpörték össze a termet!

- Ezt a tábortüzet körbeültük, álltuk – vidám beszélgetés, nevetés, móka, közös ének, élménybeszámoló, egyéni érzések-, véleményformálás a hétről.

- Zárásként közösen kiraktuk plakátunkat a DÖK faliújságra.

- Uzsonna, a tanterem rendbetétele, elköszönés … és már vége is lett.

Megjegyzések:

A táborban, a hét folyamán nem volt rendbontás – természetesen néhány esetben előfordult kisebb vita, nézeteltérés, magatartásbeli probléma, de ezeket helyi szinten meg tudtuk oldani.

Nagy baleset, sérülés nem volt – a kicsi ’sebesüléseket’ helyben tudtuk kezelni.

Az étkezés mennyiségi- és minőségi szempontból megfelelő volt – nagy kedvencnek számított a reggeli tea, alma, csokika.

A gyerekek szívesen hoztak otthonról játékot, amit felajánlottak a ’közösbe’.

Kedvelték a csoportjátékokat, közös programokat, de láthatóan sokszor ’bújtak’ össze kettesével, rajzoltak kisebb csoportokban, játszottak kicsit külön a többiektől – ezért mindig hagytunk egy kis ’énidőt’ nekik.

Nagy örömre szolgált, hogy engedtünk telefont hozni, és néha még játszhattak is rajta rövid ideig.

Összességében elmondható, hogy minden programot élveztek – ezt mindvégig tapasztaltuk, ill. ők maguk mondták el a táborzáró délutánon; pozitív volt a szülői szóbeli visszajelzés is!

Tác, 2020. 07. 10.

Horváthné Meggyesi Edit

Erzsébet-tábor II. turnus

2020. 07. 06.- 2020. 07. 10.

Táborvezetők: Gyurisics Mária, Veszelovszkiné Lencsés Szilvia

A táborban résztvevő tanulók száma: 20 fő

A következőkben napi lebontásban részletezem, hogyan zajlott a tábor, milyen programokat sikerült megvalósítanunk.

HÉTFŐ

A tábor reggel nyolc órakor indult. Tanulóink már fél nyolc körül megérkeztek az iskolába. Rögtön nyitásra vendég érkezett hozzánk, aki a gyerekeknek levetített egy rövid filmet a koronavírus miatt a fokozott higiéniai szabályok betartásáról, majd egy kérdőívet is kitöltetett a tanulókkal.

Ezután kezdődött az igazi tábori élet. A köszöntő után, hogy jobban megismerjük egymást, két közösségalkotó játékkal nyitottunk: Szeret, nem szeret játék, Én még soha játék.

Az ismerkedés után sorsolással megalakítottuk a 4 csapatot. A csapatok csapatnevet, csatakiáltást találtak ki maguknak. A mi házunk című feladatot plakátként készítették el, majd ez alapján megbeszéltük az együttélés szabályait és lefektettük a tábori élet szabályait is.

Tízórai után vicces vetélkedők sorozata következett. Botos játékkal, lufiborotválással, tojás átvitel kanállal, rollerezés szalon pályán, zsámolyba labdadobálással mérték össze ügyességüket a csapatok. A vetélkedők után ebéd következett, majd meseolvasás, kis szieszta, ahol a táborozók kipihenhették a délelőtt fáradalmait.

Ezután az egészséges életmódról vetítettünk néhány rövid kisfilmet, majd ehhez kapcsolódó TOTÓ-t kellett megoldaniuk a csapatoknak. Az egészséges életmód kapcsán a napot gyümölcssaláta készítésével koronáztuk meg. Minden táborozó nagyon lelkesen segédkezett az elkészítésében és a végeredmény igazán ízletes lett. Uzsonna után hazamentek a gyerekek.

KEDD

A tábor második napját egy kiadós biciklitúrával indítottuk, 11 km-t tekertünk az új kerékpárúton. Menet közben felhívtuk a gyerekek figyelmét arra, hogy figyeljék a tájat, hiszen a látott állat-és növényvilágból feladata lesz majd a csapatoknak. Pihenésképpen félúton megálltunk egy kis dombon, ahol a gyerekek felmásztak a szalmabálákra, fogócskáztak, nagyon jól érezték magukat. A túrából visszaérve a 365 környezettudatos ötletből láthattak egy vetítést, majd a csapatok plakátokat készítettek a témához kapcsolódóan. Ebéd után meseolvasás következett.

A délután a kézművesség jegyében telt. A táborozók kaptak egy-egy fa kulcstartót, amit akrilfestékkel megfestettek. Nagyon szép alkotások születtek, amik lakkozás után még szebben csillogtak. Nagy kedvencük volt, hogy bögrét díszíthettek porcelánfestékkel, amit minden tanuló az utolsó napon hazavihetett.

SZERDA

Reggeli után külön busszal kirándulni indultunk. Úticélunk Agárd-Gárdony volt. A Velencei-tó partján sétáltunk és gyönyörködtünk a hajókban, a vízben.

10 órakor megérkeztünk a Rönkvárba, melynek területén játszótér és drótkötélpálya várta a gyerekeket. 11 órától foglalkozáson vettünk részt a várban. A táborozók kipróbálhatták a katakomba rendszert, ami nagyon tetszett nekik, de volt itt még ágyúgolyó keresés, török-magyar csapat kötélhúzó verseny, futóverseny és névháború is.

A Rönkvár után a székesfehérvári Koronás Parkba vitt az utunk. Itt elfogyasztottuk az ebédet és szabadjára engedtük a gyerekeket, hogy felfedezhessék a nagy parkot. Nagyon fegyelmezetten, egymásra figyelve játszottak tanulóink a több száz gyerek mellett. A park után egy hatalmas adag fagyival hűsítettük le magunkat. Ezután következett a mozilátogatás, a Lassie hazatér című ifjúsági filmet néztük a gyerekekkel. A filmválasztás tökéletes volt, abszolút korosztályuknak megfelelő, teljesen átélték minden percét. Több kisgyereknek ez volt élete első moziélménye.

CSÜTÖRTÖK

Az iskolában elfogyasztott reggeli után járatos buszra szálltunk és Székesfehérvárra utaztunk. 10 órára érkeztünk a Hetedhét Játékmúzeumba. Két csapatra osztottak bennünket, és felváltva tekinthettük meg az alsó és felső szintet. A gyerekek remekül érezték magukat, kipróbálhattak rengeteg játékot, gyönyörködhettek a kiállított tárgyakban. Még egy rögtönzött, rövid mesét is eljátszottunk, hiszen lehetőségük volt jelmezekbe bújni.

11 órakor átsétáltunk a Romkertbe. A Romkert külső területét tekintettük meg, végig sétáltunk az ásatások között. Az Országalmánál készült fotók és egy kis felfrissülés után átsétáltunk az Órajátékot meghallgatni, ami szintén sok kisgyermek számára teljesen új élmény volt. A székesfehérvári szelfipontnál buszindulás előtt készítettünk még néhány csoportképet a gyerekek nagy örömére.

Ebéd után fáradtan, de lelkesen kézműveskedéshez láttunk.

A gyerekek levegőn száradó gyurmából készítettek maguknak nyakláncot. A megrajzolt mintát akrilfestékkel festették ki, majd gyapjúból nemezeltek gyöngyöket, lezárva ezekkel a medál két oldalát. Nagyon szép alkotások születtek.

PÉNTEK

Az utolsó napra egy nagyon vidám, jó hangulatú táborzáró napot terveztünk. Zenés reggeli ébresztővel kelt a tábor, közös zumbával nyitottuk a napot. A csapatok ezután versbe foglalták az egész heti élményeiket, amiket a délutáni ünnepélyes táborzárón adtak elő. A délelőtt folyamán ügyességi sorversenyeket tartottunk. Mivel ezen a napon rendkívül meleg volt, ebéd előtt vidám vizes őrültségek néven lehűsítettük magunkat. Fürdőruhát húztak a gyerekek, és kezdetét vette a vízibomba, vízipisztoly csata.

Ebéd után ünnepélyes táborzárót tartottunk. Izgatottan várta az egész csapat, hogy meggyújtsuk a tábortüzet és elkezdjük a pillecukor sütést. Hatalmas sikert aratott a nyársakon sült édesség. A csapatok előadták a verseket. Zárásként eredményhirdetés következett, amin okleveleket osztottunk nemcsak a nyertes csapatnak, hanem minden gyereknek. Mindenki valamiben a „leg” volt a hét folyamán, ez alapján kapták az elismerő okleveleket.

A tábor remek hangulatban telt egész héten. Mind a tanulói, mind a szülői visszajelzések nagyon pozitívak voltak. Szerencsére balesetmentesen telt el a hét. Komolyabb fegyelmezési probléma nem volt.