Erzsébet tábor 2023. - GORSISK

Tartalomhoz ugrás

Erzsébet tábor 2023.

Pályázatok
Erzsébet tábor 1. turnus 2023. június 19- 23.
Önismeret, közösségépítés, kompetenciafejlesztés
A tábor első napja az ismerkedés jegyében zajlott. Lefektettük a tábori szabályokat, közösen megalkottuk a „házirendet”. Drámajátékokkal, közösségalkotó játékokkal próbáltuk még jobban megismerni önmagunkat és társainkat. Nagy sikere volt az „Én még soha” játéknak, valamint a „Szeret, nem szeret” többfordulós játéknak is. A nagy létszám miatt (60 fő) úgy gondoltuk, hogy már a hét első napján csoportokat alakítunk ki. A csoportalakítás véletlenszerűen történt. A hét több napján is szerepet kapott a csoportmunka a különböző feladat során (rókavadászat, sorversenyek, múzeumpedagógiai foglalkozás a Gorsiumban). A tábor zárásakor díjaztuk az egyes csapatok egész heti munkáját.
Sport, egészségtudatos életmód
Több napon keresztül is becsempésztünk különféle sportfoglalkozásokat, hogy színesítsük a programpalettát. Nagy sikere volt a tornateremben zajló sorversenyeknek, az „Adj király katonát” játéknak, a labdás-ügyességi versenyeknek. A reggeleket több napon át reggeli tornával kezdtük, hogy frissen indítsuk a napot. Egy alkalommal az egész tábor kerékpárral kibiciklizett a Gorsiumba egy múzeumpedagógiai foglalkozásra. A kerékpározás élménye is a sportos, egészséges életmód kialakításra ösztönözte a diákokat. Nagy sikere volt a közös táncnak, amikor egyszerre Just Dance-ezett a tábor apraja-nagyja. Az étkezésnél is igyekeztünk minden alkalommal zöldséget, gyümölcsöt beépíteni a tanulók étrendjébe, ezzel is gondoskodva az egészségtudatos életmódról.
Környezettudatosság, természeti értékeink és környezetszépítés
A táci horgásztóhoz egy alkalommal kisétált a csapat, ahol a gyerekek megfigyelték a növény-és állatvilágot, sok érdekességet mesélt nekik a velük lévő természetismeret pedagógus. A csoportmunkának itt is nagy szerep jutott, hiszen feladatul kapták, hogy készítsenek egy listát közösen azokról az állatokról, amiket láttak. Le kellett jegyezniük, milyen növényekkel találkoztak, illetve „természeti csodákat” pl. különféle formájú kavicsokat, botokat is gyűjthettek.
A Soponyai Ökocentrumban tett látogatás is hozzásegítette a táborozókat ahhoz, hogy a tölgyes erdőkben sétálva természeti értékeinkben, a vadvilág szépségeiben gyönyörködhessenek.
Művészeti nevelés, kézművesség, kulturális örökségeink, hagyományőrzés
A hagyományőrzésre mindig nagy hangsúlyt fektetünk, így már a tábor tervezésénél eldöntöttük, hogy amennyiben lehetőségünk lesz rá, Táncházat mindenképpen szeretnénk tartani a táborozóknak. A hagyományos élő zene, a néptánc közel áll az alsós korosztályhoz, szívesen bekapcsolódnak egy-egy ilyen foglakozásba. Varga Kamilla és zenekara, a 4 tagú népi együttes táncoltatta, énekeltette meg a gyerekeket.
Egy alkalommal a Gorsiumba látogattunk ki, ahol egy több helyszínen zajló múzeumpedagógiai foglakozáson vettek részt a gyerekek. A hét elején kialakított csoportbeosztás szerint járták be a helyszíneket, ahol római kori ruhákba bújhattak, kipróbálhatták a harci játékokat, egy elveszett légiós katona után nyomozhattak, vagy éppen a római kori ételek világába nyerhettek betekintést.
A héten több alkalommal is kézműveskedhettek a táborozók. Készítettek nyakláncot, melynek dísze egy famedál volt, amit ők díszítettek ki. Fakanálból szebbnél-szebb bábok készültek, gyöngyöt fűztek, papírtányér hajót festettek, ragasztottak.
Kirándulás
A nagy létszám miatt a kirándulásra kettéosztottuk a csapatot. Az 1. és 3. osztályos diákok Tata-Tatabányára kirándultak, ezzel párhuzamosan pedig a 2. és 4. osztályos táborozók Soponyán a Varga Farmon és a Soponyai Ökocentrumban tettek látogatást. Másnap megcseréltük a két csapatot és ugyanazt a kirándulást így a másik fele is élvezhette.
Tatabányán a Turul- szobor megtekintése után a Szelim barlanghoz túráztunk. A festői táj magával ragadta a diákokat, igazán nagy élmény volt számukra a barlangászkodás. Tatán az Öreg-tó körüli séta, az öreg Platán fa megtekintése után a Tatai Várat is megnéztük. A napot az Építők Parkjában eltöltött önfeledt játékkal zártuk.
Soponyán a Varga Farmon lehetőségünk volt betekintést nyerni egy hatalmas gazdaság mindennapjaiba. Simogattak és etettek lovakat, teheneket, disznókat a gyerekek. Traktorozhattak és megtekinthették a nagy mezőgazdasági gépeket is. Az Ökocentrumba átsétálva megnéztük a Vadászati Múzeumot, megtekintettük a nagyvadakat, sétáltunk a csodás erdőben.
Mindkét kirándulás alkalmával nagy hasznunkra volt az egységes színű Erzsébet táboros baseball sapka, mely nemcsak a meleg ellen védte diákjainkat, hanem egységessé is tette a csoportot.
Tematikán felüli, a tábor megvalósításához kapcsolódó egyéb megjegyzések
A rendkívül meleg időjárás miatt fontosnak tartottuk, hogy ebéd után a táborozók pihenjenek kicsit a déli időszakban. Ekkor meseolvasással, filmvetítéssel kedveskedtünk nekik. A tábor zárásaként „vizes élményekkel” leptük meg őket. Vízibombákkal, vízipisztolyokkal hűsíthették magukat és egymást a táborozók.


Erzsébet tábor 2. turnus 2023. június 26- 30.
 
 
Önismeret, közösségépítés, kompetenciafejlesztés
 
A tábor első napja az ismerkedés jegyében zajlott. Lefektettük a tábori szabályokat, közösen megalkottuk a „házirendet”. Közösségalkotó játékokkal próbáltuk még jobban megismerni önmagunkat és társainkat. A drámajátékok segítségével a társas kapcsolatok kompetenciájuk erősödött a táborozóknak, a hét végére jól összekovácsolódott kis közösségként működtek. A tábor nyitó napján megkapták az Erzsébet táboros kifesthető hátizsákjukat. Ennek elkészítése is egységessé tette őket és az összetartozás érzését erősítette bennük.
 
 
Sport, egészségtudatos életmód
 
Nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy a sportfoglalkozások több napon át is része legyen a táborozók programjának. A hét első napján Kempo bemutatót tartott Burián Bendegúz és Koza Márk Kempo Világbajnokok. A nagy létszám miatt (60 fő), kétfelé bontottuk a csapatot. A gyerekek betekintést nyerhettek a kempo alapjaiba, kipróbálhatták a különféle ütés-és rúgástechnikákat.
 
Két egymást követő napon arra kértük a táborozókat, hogy kerékpárral, vagy rollerrel érkezzen az iskolába. Ezeken a délelőttökön Forgács László és Bődi Gergő rendőrök egy ügyességi akadálypályával várták a diákokat. Megbeszélték a Kresz alapvető szabályait, majd a végén jutalmazták a legügyesebb tanulókat, akik hiba nélkül teljesítették a pályát.
 
Több délutánon is részt vehettek a gyerekek különféle sorversenyeken, játszottak partizánt, kidobót, vagy éppen a floorballal ügyeskedtek. A tábori futóverseny is elnyerte a tetszésüket, ahol szép eredményeket értek el. Nemcsak a sportnál, hanem az étkezésnél is igyekeztünk odafigyelni az egészségtudatos életmódra, így próbáltunk minden alkalommal zöldséget, gyümölcsöt is beépíteni a tanulók étrendjébe.
 
 
Környezettudatosság, természeti értékeink és környezetszépítés
 
A táci horgásztóhoz egy alkalommal kisétált a csapat, ahol egy fergeteges számháború vette kezdetét. A játék végeztével a gyerekek körbejárták a tavat, megfigyelték a csodás növény-és állatvilágát, melyekről sok érdekességet mesélt nekik a velük lévő természetismeret pedagógus.
 
Egyik délután aszfaltkréta-rajzversenyt is hirdettünk a táborozóknak, hogy az elkészült művekkel még szebbé tegyék iskolánk környezetét, valamint az iskola előtti teret. Szebbnél-szebb alkotásokban gyönyörködhettünk néhány napig, környezetünk megszépült a gyerekmunkák által.
 
 
Művészeti nevelés, kézművesség, kulturális örökségeink, hagyományőrzés
 
A művészeti nevelésre igyekszünk mindig nagy hangsúlyt fektetni, melynek keretében most a zenei nevelésre esett a választásunk. Kolléganőnk, Böjtösné Füke Veronika és családja adott a táborozóknak egy felejthetetlen zenei élményt. A családi zenekar gitárosból, billentyűsből, dobosból és énekesből állt. Elsősorban Gryllus Vilmos gyerekdalait hozták el a gyerekeknek, és egy interaktív zenés műsorral ajándékozták meg őket.
 
A héten több alkalommal is kézműveskedhettek a táborozók. Pólót festhettek különféle technikákkal, többször szerepet kapott az origami, krepp-papírból 3D-s képet készítettek, valamint a tábor zárásakor mindenki elkészíthette az „emlékdobozát”, melyben a legemlékezetesebb pillanatokat örökítették meg a gyerekek.
 
A hetet „mesés délutánnal” zártuk. Csoportokat alakítottunk ki, és a csapatoknak egy rögtönzött, általuk írt színdarabot kellett bemutatniuk. Számos jelmez közül választhattak, amit rendelkezésükre bocsájtottunk, de sokan otthonról is hoztak jelmezeket. Ez a drámapedagógiai foglalkozás megkoronázta az egész hetet.
 
 
Kirándulás
 
A nagy létszám miatt a kirándulásra kettéosztottuk a csapatot, és két egymást követő napon mentek a táborozók a Veszprémi Állatkertbe. Az egész napos kirándulás sok élményt tartogatott számukra. Az állatok megtekintésén kívül kipróbálták az újonnan átadott háziállat simogatót, bejártuk a Dinóparkot, ahol régészkedhettek a homokból „kiásott” dinócsontokkal. A napot a hatalmas állatkerti játszótéren való önfeledt játékkal zártuk.
 
 
Tematikán felüli, a tábor megvalósításához kapcsolódó egyéb megjegyzések
 
Egy alkalommal az Egészségügyi Kamara munkatársai látogatottak el hozzánk két érdekes témával. Az egyik helyszínen a gyerekek egy előadást hallgattak meg röntgen témakörben, a másik helyszínen pedig a kiérkező mentős segítségével kipróbálhatták az újraélesztést, a kötözéseket, vérző sebeket láttak el, megnézhették a különféle eszközöket: kötszereket, fecskendőket, orvosi kellékeket. Hasznos ismeretekkel gazdagodtak a foglalkozás után.
 
Vissza a tartalomhoz